DS 9: De kracht van elegantie 18 Nov, 2020

Sneak Preview

DS 9: De kracht van elegantie
Na de introductie van de DS 7 CROSSBACK en de DS 3 CROSSBACK vormt de grote, stijlvolle DS 9 de top van het modellengamma van het Franse premiummerk DS Automobiles. Met de DS 9 legt DS de nadruk op expertise, design, verfijning en technologie met een internationaal karakter. Met deze aansprekende eigenschappen biedt de DS 9 een perfecte mix van historisch erfgoed, opmerkelijke savoir-faire en state-of-the-art technologie. De nieuwe sedan van DS zal vanaf het voorjaar van 2021 zijn opwachting maken in DS Store Utrecht. De prijzen van dit nieuwe vlaggenschip van DS zullen binnenkort bekend worden gemaakt, waarna de verkoop van start zal gaan.


Zee aan beenruimte
Met een lengte van 4,93 meter, een breedte van 1,85 meter en grote wielen met een diameter van 690 mm oogt de DS 9 opvallender dan andere sedans in zijn klasse. Er is een nieuwe versie van het EMP2 (Efficient Modular Platform 2) platform gebruikt, waardoor een zeer lange wielbasis is gerealiseerd, die ongekend is voor een auto uit deze klasse. Hierdoor is er voor de achterpassagiers een zee aan beenruimte beschikbaar.
Het design van de DS 9 kenmerkt zich door een gestroomlijnd silhouet met een vlak liggende achterruit, volgens de fastback-stijl. De DS 9 heeft een traditionele sedan-carrosserie en zet de designtaal van DS Automobiles voort, gekenmerkt door een expressieve voorzijde met de DS WINGS en het parametrische ontwerp van de grille met het driedimensionale diamant-effect dat voor een karakteristiek uitstraling zorgt. Op de motorkap bevindt zich een 'Clous de Paris' sabel, de eerste keer dat deze DS-signatuur ook voor het exterieur is gebruikt.

Als knipoog naar de originele DS uit 1955 heeft de DS 9 ook positielichten aan de buitenste randen van het dak. Met het design van de legendarische sedan als inspiratiebron zetten deze positielichten de aanwezigheid van de DS 9 kracht bij.
Het vloeiende, ononderbroken design komt tot uiting in een lijn die vanuit de grille over de motorkap, de voorruit, het dak en de achterklep loopt. De zijkanten ogen strak, met een markante lijn die van de koplampen naar de achterlichten loopt. Dit karakter wordt benadrukt door de verzonken deurgrepen in carrosseriekleur en een zwart dak dat de kracht van het elegante design benadrukt.
Ook aan de achterzijde is de ambitie om elk kenmerk in één enkele expressie te integreren, duidelijk zichtbaar. De achterspatborden, het logo en het kofferdeksel zijn op dezelfde vloeiende wijze met elkaar verbonden. De sculpturale lichtunits hebben daarbij een schubben-achtige uitstraling, waardoor een contrast ontstaat dat een dramatisch driedimensionaal effect geeft. Ze worden onderstreept door sabelvormen aan de zijkanten; een eerbetoon aan de ontwerpelementen van de grote Franse carrosseriebouwers van de jaren dertig. Het elegante, dunne derde remlicht draagt eraan bij dat de achterkant breder oogt en benadrukt het visuele effect van de achterruit.

E-TENSE: kracht en comfort van hybride aandrijflijn
In eerste instantie zal de DS 9 worden aangeboden met een nieuwe E-TENSE plug-in hybride aandrijflijn, bestaande uit een PureTech turbo-benzinemotor die is gekoppeld aan een elektromotor, met een gecombineerd vermogen van 225 pk en een elektrische actieradius die tussen de 40 en 50 km (WLTP) ligt dankzij een 11,9 kWh accu.

De elektromotor kan via een automatische versnellingsbak met acht versnellingen een maximaal vermogen van 80 kW (110 pk) en 320 Nm beschikbaar stellen. De elektromotor wordt gebruikt bij het wegrijden vanuit stilstand, om de acceleratie bij elke snelheid te verbeteren en om in de emissievrije modus te rijden met een maximale snelheid van 135 km/h. De elektrische modus wordt altijd automatisch geselecteerd bij het opstarten om de efficiency te maximaliseren. Daarnaast is er een Hybrid-modus, die de verschillende energiebronnen automatisch aanstuurt en zorgt voor 100% elektrisch, 100% op de benzinemotor of een combinatie van beide krachtbronnen als de situatie dat vereist. De inzittenden van de auto zullen zich meestal niet bewust zijn van deze overgang. Een E-TENSE Sportmodus haalt het maximale uit het beschikbare vermogen door de gecombineerde toepassing van de verbrandingsmotor en de elektromotor en door de afstelling van het gaspedaal, de versnellingsbak, de besturing en de actieve vering te veranderen. Het versterkt het rijplezier voor de bestuurder en de rijdynamiek komt hierbij nog nadrukkelijker naar voren.

De DS 9 maakt gebruik van een recuperatiesysteem dat de accu in vertragings- of remfasen bijlaadt, in combinatie met een verbeterde remfunctie. Deze wordt geselecteerd door de keuzehendel naar achteren te trekken en wordt weergegeven met een 'B' in het display. Bovendien garandeert een E-Save-functie dat er altijd voldoende energie in de accu is opgeslagen om de gekozen delen van de rit in de Zero Emissions-modus (één van de verschillende beschikbare niveaus) af te leggen, bijvoorbeeld wanneer de bestuurder weet dat hij naar milieuzones of stadscentra rijdt. Met de 7,4 kW on-board lader kan de accu in anderhalf uur (met thuislader of vanaf openbare oplaadpunten) worden opgeladen met de standaard meegeleverde kabel.

DS LOUNGE: Franse luxe voor eersteklas reiservaring
Wat als het comfort op de achterbank hetzelfde was als voorin? Met DS LOUNGE biedt DS Automobiles alle inzittenden van de DS 9 een eersteklas ervaring aan. De verfijnde, kwalitatief hoogwaardige materialen die op brede open oppervlakken zijn geïntegreerd, met een dashboard dat volledig met nappaleder is bekleed en het horlogebanddesign van de stoelen tonen aan hoeveel aandacht er is besteed aan elk detail. De kristalvormige aanraakgevoelige knoppen, het Alcantara® op de dakhemel en de zonnekleppen en de portiergrepen die handmatig met leder zijn omhuld, nodigen uit om ze aan te raken en te bevoelen.

Met zijn lange wielbasis van 2,90 meter biedt de DS 9 enorm veel ruimte op de achterbank. De stoelen worden desgewenst verwarmd en gekoeld en ze bieden ook een massagefunctie, een primeur in deze klasse. De centrale armsteun draagt bij aan het algehele comfort en beschikt over functies uit hogere segmenten, zoals opbergruimtes met ingebouwde USB-poorten, bedieningselementen voor de massagestoelen, meerkleurige welkomstverlichting en lederen bekleding. De DS 9 geeft hiermee een nieuwe betekenis aan het individuele comfort, waarbij elke instelling kan worden aangepast voor een nog groter gevoel van welbevinden. Het biedt elke passagier de mogelijkheid zijn of haar eigen comfort aan boord regelen.

Personaliseren met 'DS Inspirations'
Het premium comfort komt ook naar voren in de personalisatiemogelijkheden van het interieur. Elk interieurthema heeft een eigen karakter met stoelen die zijn bekleed met leder of Alcantara®. De talrijke aankledingsmogelijkheden, met de lederen bekleding van uitrustingsniveau RIVOLI en RIVOLI+, het zwarte Alcantara® van uitrustingsniveau PERFORMANCE Line en het Art Rubis nappaleder van Interior OPÉRA met zijn iconische horlogebanddesign. Dit hoogste uitrustingsniveau biedt ook een verstelbare, meerkleurige sfeerverlichting met acht kleurschakeringen, ontworpen om een aangename sfeer aan boord te creëren, en een stuurwiel dat volledig bekleed is met Art Rubis leer.

Aandacht voor detail, mogelijk gemaakt door nauwkeurig vakmanschap, maakt deel uit van de Franse savoir-faire. De 'Pearl Stitching', benadrukt op smaakvolle wijze het horlogebanddesign van de stoelbekleding; de bekleding van het dashboard en de portierpanelen, alsmede de kristalvormige aanraakgevoelige bedieningselementen zijn andere voorbeelden van dit vakmanschap. De bedieningselementen op de middenconsole zijn afgewerkt met 'Clous de Paris' guillochage, de iconische handtekening van de verfijnde Franse uurwerken, waar het 180 graden draaiende B.R.M uurwerk bovenop het dashboard verder op voortborduurt.

Comfort en welbevinden op het gebied van geluid
Als resultaat van het onderzoek dat sinds de lancering van het merk is uitgevoerd, is de akoestische sfeer op een hoger plan gebracht met speciale toepassingen om geluiden van buitenaf te onderdrukken. Gelaagd akoestisch glas wordt gecombineerd met een stevig frame om de sterkte te verbeteren, het geluid te dempen en de trillingen te minimaliseren. Ook beschikt de auto over een FOCAL Electra-geluidssysteem, dat speciaal is ontwikkeld voor de DS 9, met nieuwe roestvrijstalen tweeterroosters en veertien luidsprekers die strategisch in het interieur geplaatst zijn.

DS ACTIVE SCAN wielophanging
Bij de DS ACTIVE SCAN wielophanging scant een camera de weg, registreren niveausensoren, acceleratiemeters en aandrijflijnsensoren elke beweging en bereidt het systeem de demping van elk wiel voor op oneffenheden in de weg om zo de veiligheid en de rust aan boord te verbeteren en het rijcomfort te verhogen. Deze 21-eeuwse DS-vering combineert het comfort van een prestigieuze sedan met de dynamiek van een GT.

Deel dit artikel

LinkedIn Google+ Pinterest Mail